Drie manieren om Facebook te gebruiken voor jou museum, vereniging of instelling

Facebook is vandaag de dag het grootste en meest gebruikte medium in Nederland. 10,4 Nederlanders hebben een account op Facebook en maar liefst 7,1 miljoen van hen gebruiken het platform dagelijks. Daarmee is het een heel geschikt platform om in contact te komen met (potentiële) bezoekers, vrijwilligers en partners.

Wie gebruikt Facebook?

Facebook bestaat al sinds 2004. Vanaf 2007 wordt het echt populair en maken steeds meer mensen een account aan. Het platform is daarmee al redelijk ‘oud’, vooral als je het vergelijkt met andere sociale kanalen. Omdat Facebook al zo lang wordt gebruikt, zijn de meeste mensen bekend met hoe ze op Facebook kunnen vinden wat ze willen weten.

In deze bovenstaande grafiek, gemaakt door The Big Story Amsterdam, is ook te zien dat jongere mensen, die dus niet vanaf het begin Facebook hebben meegemaakt, minder snel een account aanmaken. Vanaf 20 jaar hebben de meeste mensen een Facebookaccount en zelfs van de 80+’ers heeft nog zestig procent een account op Facebook. Kortom: veel gebruikers in alle leeftijdscategoriën!

Wat voor account moet ik aanmaken op Facebook?

Er zijn drie soorten pagina’s op Facebook waarmee je informatie kan delen met een groep mensen. Je kan een persoonlijke pagina, een bedrijfspagina en een besloten groep aanmaken. Hieronder leggen we deze drie vormen voor je uit.

De eerste vorm is een privépagina. Een privépagina maak je als persoon. Als individu maak je dan een pagina aan met je eigen naam. Zo kunnen vrienden, familie en bekenden je vinden. Mensen die willen zien wat je deelt, kunnen jou een vriendschapsverzoek sturen. Met je volgers kan je plaatjes, video’s, lange en korte verhalen delen. Om andere soorten pagina’s op Facebook te kunnen aanmaken, heb je altijd een privépagina nodig. Zorg dus dat je dat op orde hebt.

Een tweede manier is het aanmaken van een bedrijfspagina. Een bedrijfspagina van jou erfgoedinstelling geef je de naam van je organisatie mee. Bijvoorbeeld: IJsselacademie, Twentehoes of Openluchtmuseum. Mensen die op de hoogte willen blijven van je organisatie, kunnen je pagina ‘liken’. De informatie die je vervolgens als pagina plaatst, wordt gedeeld met je ‘likers’. Deze informatie kan gaan over bijvoorbeeld een nieuwe collectie, veranderde openingstijden, een nieuwe vrijwilliger of een vacature. Als je op de button hieronder klikt, dan kom je terecht op de pagina van het Facebook Helpcentrum. Daar wordt aan je uitgelegd hoe je een Facebookpagina voor je erfgoedinstelling kan maken:

Een derde manier om op Facebook informatie te delen is via besloten groepen. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de besloten groepen waarin producten worden aangeboden. Een Marktplaats voor een bepaalde regio bijvoorbeeld. Je kan ook een besloten groep aanmaken om te communiceren met je vrijwilligers, met je vaste klanten of met liefhebbers van erfgoed. De inhoud van een besloten groep is alleen bedoeld voor de leden van die groep. Leden kan je zelf uitnodigen of leden kunnen vragen of ze lid mogen worden van de groep. Jij als beheerder kunt ze die toegang verschaffen. Weten hoe het moet? Klik op onderstaande button.

Voor welke pagina kies je?


Een bedrijfspagina is een goed middel om je erfgoedinstelling op de kaart te zetten bij het brede publiek. Mensen kunnen je pagina ‘liken’ en zo op de hoogte blijven van je laatste nieuwtjes. Bij een bedrijfspagina ben jij de enige zender. Mensen die je pagina ‘liken’ kunnen alleen reageren op jouw nieuws – ze kunnen niet zelf iets plaatsen.

Voor het contact met vrijwilligers, vaste klanten, liefhebbers of partners kun je een besloten groep aanmaken. Je staat via een besloten groep in direct contact met iedereen. Je moet het zien als een groot groepsgesprek waar ieder lid van de groep aan deel kan nemen. Het is een uitstekende manier om personen met elkaar in gesprek te laten gaan, ze vragen aan elkaar te laten stellen en elkaar op de hoogte te houden van persoonlijk nieuws. Máár een groepspagina heeft ook een aantal nadelen ten opzichte van een bedrijfspagina. Eén van de nadelen van een groepspagina is dat het niet de beste manier om een ‘nieuwe’ doelgroep aan te boren. Bovendien kan iedereen in principe iets plaatsen op een groepspagina. Dat betekent dat je zult moeten modereren of berichten goedkeuren. Ook zul je er minder in slagen om je organisatie te profileren. Het is echt bedoeld om gelijkgestemden met elkaar in verbinding te brengen.

Hoe werkt het algoritme van Facebook?

Je wilt dat de nieuwtjes die je op Facebook plaatst, bij zoveel mogelijk mensen in hun tijdlijn verschijnen. Facebook selecteert als medium zelf welke nieuwtjes bij welke mensen op hun tijdlijn worden getoond. Daar kun jij, als instelling, dus niets aan doen.

Wat je wel kunt doen, is proberen om Facebook te laten zien dat veel mensen baat hebben bij je bericht. Facebook verspreid berichten namelijk beter als je veel reacties krijgt, als je bericht veel wordt gedeeld en als er veel ‘likes’ op een bericht binnenkomen. Als je dus een nieuwtje plaatst, roep mensen dan op om op je post te reageren.

Voorbeeld:

[Je plaatst een afbeelding van een nieuw stuk in je collectie]

[Beschrijving] = We hebben een nieuw stuk in onze collectie! Heb jij al een datum geprikt om langs te komen om het stuk te bekijken?

Of: We hebben een nieuw stuk in de collectie! Kan jij zien wat het is? We geven overmorgen het antwoord.

Dit algoritme is van toepassing op alle posts op Facebook. Dus op posts die je plaatst in een besloten Facebookgroep, op een bedrijfspagina of op een persoonlijke pagina.

Inspiratie nodig?

Mocht je inspiratie zoeken voor je Facebookpagina? Neem eens een kijkje op de volgende pagina’s:

Zoek hieronder naar handige tips voor vrijwilligers