Instagram: wat kan jouw museum of vereniging ermee?

Stel: je wilt een jonge doelgroep bereiken met al het moois wat jouw erfgoedorganisatie in huis heeft, hoe pak je dat aan? Het sociale platform Instagram zou dan wel eens iets voor jullie kunnen zijn. In dit artikel lees je wat Instagram is en hoe je het moet gebruiken.

Hoe ziet een Instagrampagina eruit?

Instagram is een platform waar vooral foto’s worden gedeeld. Dat kan je op Instagram op twee, toegankelijke manieren doen. De eerste manier is om foto’s permanent te delen op je eigen account. Die blijven voor altijd staan. Dat ziet er zo uit:

De tweede optie om je content te delen is door middel van stories. Stories blijven 24 uur op je kanaal staan en verdwijnen daarna weer. Stories zijn daarna niet meer terug te vinden voor je publiek. Stories zien er als volgt uit:

Een Instagrampagina ziet er dan dus zo uit:

Onderaan de afbeelding zie je het beginnetje van de tijdlijn van de Museumfabriek. Daar vind je alle foto’s en video’s terug die ze ooit hebben geplaatst. Als de Museumfabriek een story maakt, dan verschijnt om het logo linksboven, waar nu ‘De Museum Fabriek’ staat, een gekleurde cirkel. Klik je daarop, dan krijg je dus de stories te zien.

Wat voor soort verhalen kan je gaan delen?

Op Instagram is het belangrijk om onderscheid te maken tussen je tijdlijn en je stories. We beginnen met het soort content dat je op je tijdlijn kan delen.

Op je tijdlijn plaats je foto’s of video’s die je voor altijd wilt bewaren. Dit kunnen mooie foto’s van je collectie zijn of leuke weetjes over je erfgoedinstelling. Ook kun je bijvoorbeeld terugkerende rubriekjes maken. Hieronder staan een paar voorbeelden:

Dan zijn er je stories. Dit zijn de posts die na 24 uur weer verdwijnen. Stories zijn gemaakt om de interactie met mensen op te zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld een foto of video delen van een collectiestuk en aan je volgers vragen wat ze ervan vinden. Of je deelt een foto van een vreemd object en maakt er een quizje van voor je volgers: weet jij wat dit is? Je zult zien dat je er erg veel reacties op krijgt!

Die interactie krijg je door in je stories zogeheten stickers te plaatsen. In het voorbeeld van RTV Oost, eerder in het artikel, zie je een sticker met een open vraag. Je kan ook quiz-stickers, poll-stickers of like-stickers gebruiken. Als dit je vaag in de oren klinkt, dan raden we je aan om het volgende artikel te lezen: 

Voordelen van Instagram

Op Instagram spreek je een jonge doelgroep aan. De gemiddelde leeftijd op Instagram ligt tussen de 25 en 35. De gebruikers zijn zowel mannen als vrouwen, maar vrouwen zijn een klein beetje in de meerderheid. Wil je je erfgoedinstelling bij een nieuwe doelgroep onder de aandacht brengen? Dan kan Instagram een goed idee zijn.

Instagram is een fotomedium. Het is het perfecte medium om mooie plaatjes te delen. En iedere erfgoedinstelling heeft natuurlijk mooie plaatjes. Denk aan foto’s van je collectie, van je gebouw, van je tuinen, van je collega’s en je vrijwilligers. Het zijn allemaal prachtige beelden die je mooi op Instagram kunt delen.

Overwegingen

Net als alle andere sociale platformen is ook Instagram tijdrovend. Voor een post is het belangrijk dat je een (mooie) foto of video hebt. Je plaatst bij de foto of video altijd een begeleidende tekst. Ook daar zit tijd in. Wil je dat je post nog beter vindbaar is? Dan kun je ervoor kiezen om je posts een paar hashtags mee te geven. Dit alles kost tijd. Heb je de tijd niet, dan kun je beter niet aan een Instagram account beginnen.

Hoe moet je een account aanmaken?

Als erfgoedinstelling kun je op Instagram een account aanmaken. Dat ziet er hetzelfde uit als wanneer je als individu een account aanmaakt. Instagram maakt geen onderscheid tussen bedrijven en personen.

Zoek hieronder naar handige tips voor vrijwilligers