Een YouTubekanaal voor je organisatie: wel of niet doen?

YouTube is het medium van de toekomst. Het is een videoplatform waar dagelijks mensen video’s op plaatsen. Vooral jongeren gebruiken YouTube veel. In dit artikel leggen we aan je uit of YouTube waardevol kan zijn voor jou erfgoedinstelling. Wat zijn de voor- en nadelen van een eigen Youtubekanaal?

4 voordelen

YouTube is op Google na de grootste zoekmachine ter wereld. Willen we antwoord op de vraag: ‘hoe moet ik mijn huis verven?’ dan bekijken we dat liever in een filmpje dan dat we de gebruiksaanwijzing moeten lezen. YouTube is onderdeel van Google. Dus als mensen deze vraag intypen in de zoekmachine, dan worden ze eerder doorverwezen naar YouTube dan naar reguliere websites. Wil je dus meer aandacht en zichtbaarheid voor je erfgoedinstelling, dan kan YouTube een goed idee zijn.

Op YouTube mag alles: je kan zo creatief zijn als je wilt. Je kan op het platform een video delen van je collectie, van je nieuwste stuk of van een activiteit die jullie hebben georganiseerd. Ook kan je een persoonlijke welkomstboodschap delen met je volgers. In de video’s kan je laten zien waarom mensen zeker een bezoekje moeten brengen aan jouw museum, molen, tuin of vereniging.

Met een YouTubekanaal bereik je een jonge doelgroep. En wie wil dat nou niet? De gemiddelde leeftijd van YouTubegebruikers ligt lager dan die van je websitebezoekers of Facebookvriend. Bovendien is er een hele wereld van mensen die beroemd zijn geworden op YouTube, zogenaamde Influencers, die jongeren massaal volgen. Als zo’n beroemdheid een bezoek brengt aan je erfgoedinstelling, dan bereik je daar een heel groot publiek mee.

YouTube video’s zijn tijdloos. De video’s die je op het platform plaatst, blijven voor altijd beschikbaar. Je kan ze daardoor ook delen op je website en op je andere sociale kanalen. Zo heb je op heel veel plekken en op heel veel momenten nog profijt van het werk wat je erin hebt gestoken.

3 nadelen

YouTube is erg tijdrovend. Een video maken kan zo een paar uur of een paar dagen kosten. Niet alleen het filmen kost tijd, ook het monteren en het uploaden vragen flink wat van je uren.

Het is handig om kennis van zaken te hebben. Zowel het maken van een goede YouTube video als het uploaden ervan op het platform vergt best wat kennis. Hoe kan je goed filmen? Hoe moet je de video monteren? Hoe zorg ik dat mijn video goed vindbaar is? Hoe krijg ik zoveel mogelijk publiek naar mijn YouTubekanaal? Als je professioneel met je kanaal aan de slag wilt, dan is het niet onverstandig om eens een cursus te volgen of een professioneel bedrijf in te schakelen.

Goede YouTubevideo’s maken kost geld. Je moet investeren in filmapparatuur en montageprogramma’s. Hierin zijn veel verschillende gradaties. Zo kun je natuurlijk beginnen met filmen met je telefoon met camera en monteren met gratis montageprogramma’s zoals Windows Movie Maker of Apple iMovie. Maar als je het professioneler wilt gaan aanpakken dan is opname- en montageapparatuur geen overbodige luxe. Onze conclusie en ons advies is: bezint eer ge begint. Denk goed na wat je wilt met je kanaal en hoeveel tijd je erin wilt steken. Wil je het professioneel aanpakken of wil je gewoon ergens beginnen en zien hoe het loopt? En als je dan vervolgens besluit om de sprong te wagen, begin dan gewoon rustig. Doe nog geen grote investeringen, maar kijk eerst eens wat instructievideo’s op YouTube, en oefen wat met je mobiele telefoon en een gratis montageprogramma. Je zult direct merken of het wat voor jullie instelling is of niet.

Zoek hieronder naar handige tips voor vrijwilligers